نقد و بررسی بازی Dead Island
Persian Gamespot
پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:نقد وبررسی,Dead Island, :: 19:33 :: نويسنده : CM_Punk

 وقتی یکی از اعضای خانوادتان ناپدید شود تمام تلاش و سعی خود را می کنید تا وی را نجات دهید یا اگر در یک محیط بی در و پیکر باشید و کسی برای کمک کردن به شما نباشد، دست به هر کاری می زنید تا از آن محیط فرار کنید و خود را به جای امنی برسانید. این ساختار تا به حال در آثار سینمایی و تلویزیونی زیادی به نمایش گذاشته شده است که از مهم ترین و معروف ترین آنان می توان به سریال Lost اشاره کرد که سرگذشت یک سری افراد نجات یافته از سقوط یک هواپیما را به نمایش می گذاشت و نشان داد که آدمیزاد برای نجات جانش دست به چه کارهایی که نمی زند!

این روند در بازی های ویدیویی نیز مشاهده می شود و طی سالیان دراز شاهد این قبیل بازی ها بوده ایم،نظیر سری Resident Evil یا Left 4 Dead که هر دو عنوان ذکر شده بر پایه نجات جان یک سری انسان ساخته شده است ولی هر بار با تمی متفاوت و بروزتر از قبل! بازی Dead Island جزء آن دسته از عناوینیست که قبلاً ذکر شده است و زندگی یک سری انسان و راه های هر کدام برای نجات جان خودشان را به نمایش می گذارد.



داستان بازی در یک هتل ساحلی رخ می دهد. ساکنان این هتل به خوبی و خوشی در حال خوش گذرانی و گرفتن جشن هستند، اما ناگهان برخی از آن ها به زامبی تبدیل شده و هر روز بر تعدادشان افزوده می شود تا اینکه اکثر مردم آن جزیره به زامبی های وحشتناک تبدیل می شوند. در این میان گروهی از مردم زنده مانده و سعی دارند تا خود را از این جزیره نفرین شده نجات دهند و هر چه زودتر بر این کابوسی که گرفتارش شده اند پایان دهند و نفسی تازه کنند. در ابتدای بازی چهار شخصیت برای شما در نظر گرفته می شود که با توجه به سلیقه خود و Skill این اشخاص می توانید آن ها را انتخاب کنید و به بازماندگان برای رهایی از این جزیره کمک کنید. هرکدام از این چهار شخصیت برای خود داستانی خاص و جالب دارند ...

موتور گرافیکی بازی Chrome Engine 5 است که در این بازی توانست قابلیت های خود را تا حد مطلوبی به نمایش بگذارد، البته از این بازی نمی توان انتظارات بالایی داشت و گرافیک این عنوان برای همچین ناشر و سازنده ای یک موفقیت به حساب می آید. اولین ضعفی که در بخش گرافیک بازی مشاهده می شود طراحی ساده محیط و جزیره ایست که بازی در آن اتفاق می افتد و مصنوعی بودن بعضی از المان ها تا حدیست که ممکن است بازیکن را از ادامه بازی منصرف کند. از دیگر ضعف های این عنوان می توان به محیط های جنگلی اشاره کرد که با رد شدن از لابه لای شاخ و برگ شاهد هیچگونه تغییر نظیر کنار رفتن برگ ها یا لِه شدن گیاهان و چمن ها در زیر پای خود نیستیم. البته درست هم نیست اینقدر نا امیدانه به گرافیک نگاه کرد، شاید DI دارای نقاط ضعفی در گرافیک باشد ولی نمی توان از نقاط قوت و برتری هایش نسبت به بازی های هم رده خود چشم پوشی کرد.

می توان بهترین بخش گرافیکی را در نورپردازی ها دانست؛ در ابتدای بازی می توان به خوبی این گفته را مشاهده کرد، جایی که شخصیت مورد نظر شما در اتاقش قرار دارد و نور خورشید به خوبی و با جزئیات کامل خودنمایی می کند. حتی در بیرون از محیط های ساختمانی نیز Texture Detailها و Shadowها به خوبی به نمایش گذاشته شده اند. طراحی فیزیکی شخصیت های بازی نیز در حد متوسطی می باشد، هر کدام از مردمان جزیره و 4 شخصیت قابل بازی دارای طراحی های متفاوتی هستند ولی زامبی های در برخی از مناطق تکراری هستند و این یکنواختی در ابر زامبی ها یا به اصطلاح Bossها به شدت مشاهده می شود و می تواند آزار دهنده باشد. شاید تنوع سلاح ها کم باشد ولی هر کدام دارای طراحی خوب و تخریب پذیری جالبی هستند، به این شکل که نمی توان یک اسلحه را به طور مداوم در دست گرفت و هر بار بایستی سلاح خود را تعویض کنید چراکه سلاح قبلی با استفاده مستمر از قدرت آن کاسته می شود و رفته رفته از بین می رود.



گیم پلی بازی با وجود این عوامل تخریب پذیری در سلاح ها جذاب تر شده است، این امر باعث می شود که در طول بازی مدام در حال گشت و گزار باشید تا سلاح جدیدی را انتخاب کرده و جایگزین سلاح قبلی کنید، به فکر این باشید که چه سلاحی در دست بگیرید تا زامبی مورد نظر را راحت تر از قبل از بین ببرید و از صدمات وارده بر خود جلوگیری کنید. DI عنوانیست که به شما تمامی این قابلیت ها را می دهد تا بتوانید با انعطاف پذیری کامل بر این بخش نظارت داشته باشید. 

مشکل بزرگ DI در بخش گیم پلی، آسان نبودن کنترل شخصیت بازیست به نحوی که آن طور که باید و شاید انعطاف پذیری در چرخش های دوربین بازی و بدن بازیکن وجود ندارد. نکته جالب توجه این بازی در جمع آوری آیتم ها در طول بازیست که می توانید هر منطقه را جست و جو کنید تا بتوانید وسایلی نظیر پول، مشروب، نوشیندی های انرژی زا و ... را بدست بیاورید. هر کدام از این موارد در طول بازی به نحوی مورد استفاده قرار می گیرند، برای مثال، نوشیدنی های انرژی زا به شما این امکان را می دهند تا نوار Health خود را در طول بازی به حالت Full برسانید و یا اینکه با پول های بدست آمده می توانید در Shopهای بازی به خرید وسایل مختلف بپردازید. 

DI دارای یک سری Create Location هایی می باشد که به شما این اجازه را می دهند تا دستور وسایل مورد نیاز خود را جهت ساختن به سازنده بدهید، برای ساختن هر وسیله نیاز به یک سری آیتم خاص دارید که در طول بازی می توانید آن ها را خریداری کرده و یا از مکان های مختلف بردارید. برداشتن آیتم ها فقط به مکان ها و کمدها ختم نمی شود، بلکه می توانید در هر جا، هر چمدانی را که مشاهده کردید بگردید. این کار با باز کردن زیپ درب چمدان ها امکان پذیر می باشد. همچنین می توانید از اجساد نیز برخی از آیتم ها را جمع آوری کنید. در بخش Inventory نیز می توانید به چیدن سلاح های مختلف خود بپردازید تا در طول بازی بتوانید آسان تر آن ها را انتخاب کنید و عکس العمل بهتری را از خود نشان دهید. 



یکی دیگر از بخش های گنجانده شده در گیم پلی بازی، وجود وسایل نقلیه یا به عبارتی اتومبیل ها هستند که می توانید با استفاده از آنها می تواتنیئ مسیر مورد نظر تا مقصد خود را کوتاه تر کنید که این امکان باعث متمایز شدن DI از سایر عناوین هم رده خود می شود. از دیگر تمایزها می توان به محیط و نحوه انجام Questهای بازی اشاره کرد که حال و هوای عناوین Open World را در بازیکن بوجود آورده است. در طول بازی Questهای اصلی و فرعی در اختیارتان قرار داده می شوند که با انجام آن ها خط داستانی بازی پیش می رود، نکته جالب توجه اینجاست که در طول بازی موظف به انجام حتمی برخی از Quest های فرعی هستید تا یک Q اصلی برای شما Unlock شود. البته باید گفت که راهنمایی هایی به شما می شود تا در ارتباط انتخاب Q های فرعی به سراغ مهمترینشان و آن هایی که مد نظر هستند بروید.

یکی دیگر از لذت های Dead Island خشونت آن در نحوه کشتن زامبی هاست. می توانید زامبی مورد نظر را تکه تکه کنید و یا دست و پایش را از تن جدا کنید و خونش را بر در و دیوار بپاشاید! 

تیم سازنده توانسته است در برخی از بخش ها جزئیات را به خوبی به نمایش بگذارد و همانند بازی های امروزی عمل کند، برای مثال، با دویدن بیش از حد احساس خستگی می کنید و بازیکن شروع به نفس نفس زدن می کند، ولی در بخشی دیگر نتوانسته است به ایده آل بودن بازی کمک کنند؛ یکی از این بخش ها نوار Health می باشد که به صورت خطیست و با استفاده از آیتم های مورد نظر نظیر نوشابه های انرژی زا پر می شود، در صورتی که می توانستند با ایجاد یک نوار مقاومتی این عملکرد را بهتر و طبیعی تر کنند. از دیگر ویژگی های بازی می توان به صحنه های QTE اشاره کرد که در طول مبارزه با زامبی ها و درگیری های تن به تن مورد استفاده قرار می گیرد.



موزیک های بازی نیز در سطح مطلوبی قرار دارند. در واقع بیشتر سعی شده از موزیک های طبیعی به جای موزیک های ساخته دست بشر استفاده کنند. با ورود به ساحل می توانید صدای پرندگان و یا آب دریا را بشنوید. صداگذاری بازی در حد و اندازه دیگر بخش های بازیست؛ صدای شخصیت های بازی به خوبی انتخاب شده اند و تُن صدای آن ها با توجه به خشن بودن بازیکن و قابلیت هایش در نظر گرفته شده است. دیالوگ ها نیز نسبتاً جالب می باشند، به نحوی که بازیکن به راحتی متوجه آن ها خواهد شد و می داند که وظیفه اش چیست و شخص مورد نظر از وی چه می خواهد.

به شخصه معتقدم که این سبک از بازی ها، عناوینی هستند که بیشتر جنبه آنلاین و مشارکتی دارند و نمی توان بر بخش تک نفره آن تکیه و در مورد آن قضاوت کرد. DI نیز علاوه بر بخش انفرادی، دارای حالت Co-op چهار نفره به صورت آنلاین نیز هست اما از حالت تیمی رقابتی در آن خبری نیست و این یک کمبود اساسی برای این بازی به حساب می آید. در صنعت بازی های ویدیویی، عناوینی نظیر Dead Island کم نیستند، Brink و یا سری Left 4 Dead همگی بازی هایی هستند که سعی شده است تا یک تجربه لذت بخش با دوستان را به ارمغان آورد.
 

  • امتیازات:
  • گیم پلی: 8
    گرافیک: 8
    نوآوری: 7
    صداگذاری: 8
    جذابیت: 7
    امتیاز کل: 7.7

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • ردیاب ماشین
  • جلوپنجره اریو
  • اریو زوتی z300
  • جلو پنجره ایکس 60

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Persian Gamespot و آدرس gamespot.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 33
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید